”För att nå ut med vårt budskap pratar vi – fotboll!”

600 ledare coachar över 8000 tjejer i fyra länder. Varje vecka. Foto: FUTEBOL DÁ FORÇA
600 ledare coachar över 8000 tjejer i fyra länder. Varje vecka. Foto: FUTEBOL DÁ FORÇA

Berätta kort om er verksamhet och vad håller ni på med just nu?
– Futebol dá força (FDF) är en internationell organisation som verkar för att stärka tjejers rättigheter och möjligheter genom fotboll, samtidigt som vi förändrar de strukturer i samhället som begränsar tjejer från att nå sin fulla potential. FDF startade med ett lag i Moçambique 2012. I dag har vi verksamhet i Sverige, Moçambique, Zambia och på Åland med över 600 ideella ledare som stärker och coachar över 8000 tjejer varje vecka. Det säger Cecilia Andrén Nyström, grundare och vd på FDF.

– Vi driver även en kommersiell gren, FDF for Business, där vi hjälper företag att arbeta med värderingar och ledarskap genom föreläsningar och utbildningar, så att näringslivet blir mer inkluderande och jämställt. På så sätt kan företag bli en del av vårt förändringsarbete – och vi kan på samma gång generera intäkter som finansierar vår ideella verksamhet.

Vad ligger i pipeline framöver?
– Vi har över 20 länder som vill vara en del av Futebol dá força och vi kommer därför snart lansera FDF Movement – en plattform som ger människor tillgång till vår ledarskapsutbildning, våra metoder och stöd för att stärka tjejers rättigheter och möjligheter i deras närområde oavsett var i världen det är. Sedan har vi över 200 personer på väntelista för att gå vår ledarskapsutbildning bara här i Sverige – och fler och fler företag som inser vikten av att arbeta med ledarskap och värderingar för att få team med stor mångfald att arbeta mot ett gemensamt mål i en föränderlig värld, så FDF for Business har också mycket i pipeline.

Vilka utmaningar står ni inför och hur når ni ut med ert budskap?
– Vår främsta utmaning är att skapa förståelse för de faktiska hindren som finns för jämställdhet och inkludering, som oftast handlar om tråkiga saker som försäkringar, fördelning av material eller lokaler eller helt enkelt om attityder och normer som hindrar, där det är personen med de attityderna som behöver förändras själv innan vi kan förändra hur samhället ser ut så att jämställdhet och inkludering blir norm. För att nå ut med vårt budskap pratar vi alltid på ett sätt så att folk förstår: vi pratar fotboll. Och så ser vi till att alla kan vara en del av lösningen, både de som begränsas och de som begränsar!