Nu är det klart – Rosa Guiden ska till Almedalen!
– Feministiskt Perspektiv har bokat plats mitt i smeten och självklart ska Rosa Guiden åka med, säger Anna-Klara Bratt som håller i Feministiskt Perspektivs aktiviteter under politikerveckan.
I samband med det kommer Rosa Guidens första utgåva på papper – även det i samarbete med Feministiskt Perspektiv. Tidningen kommer att distribueras flitigt i Almedalen bland utställare, politiker och besökare.
– Vi kan konstatera att våra läsare också är intresserade av Rosa Guiden och dess annonsörer, säger Bratt som tycker att det ska bli spännande att göra en första pappersutgåva.
I dagsläget finns det över 30 företag, organisationer och institutioner i Rosa Guiden, de flesta med inriktning på utbildning och kommunikation men även förlag, tidskrifter och konsulter.
Några av Rosa Guidens annonsörer är föregångare inom sina genrer – som Sexologiska samtal med inriktning på terapi- och rådgivning för både hetero- och hbtq-konstellationer i Göteborg eller Ta rodret, Kvinna som är seglingskurser i Stockholm som vänder sig till enbart kvinnor. Rosa Guiden innehåller också också researrangörer, en grön barnmorska och branschorganisationen Genusföretagarna.
– En av anledningarna till att vi startade Rosa Guiden var att det å ena sidan finns stor kunskap inom genus- och jämställdhetsfältet i Sverige – och stora behov å den andra. Många som befinner sig i Almedalen är just i behov av det som Rosa Guiden erbjuder – en del utan att ens veta om det!
Rosa Guidens annonsörer kommer att bli erbjudna att skicka med material till Visby, vid sidan av annonsplatsen i pappersutgåvan, och de som finns på plats kommer att beredas utrymme för att presentera sin verksamhet i Rosa Guidens och Feministiskt perspektivs monter.
– Nu har vi fått de grundläggande delarna på plats i Rosa Guiden – nu växlar vi upp, säger Anna-Klara Bratt.