Rosa Guiden välkomnar Menskoppen.se!

Annelie Svensson från Menskoppen.se

Annelie Svensson från Menskoppen.se

Flera nya aktörer har gått med i Rosa guiden 2016 vilket vi är glada över! Därför passar vi på att presentera och ta tempen på Rosa Guidens senast tillkomna aktör – Menskoppen.se! Vi har bett Annelie Svensson från Menskoppen.se att svara på några frågor:

Vad är Menskoppen?
– Vi är ett litet företag som informerar om och säljer menskoppar. Menskoppar har funnits i över 100 år, och fortfarande så hittar folk till oss och tror att det är en nyhet. I dag finns det faktiskt hela 60–70 olika menskoppsvarumärken runtom i världen. De har olika utseende, storlek och material. Vi säljer olika varumärken och tillverkar sedan förra året även en egen menskopp här i Sverige; Svenska Menskoppen.

– Företaget drivs av mig och jaghar jobbat länge med menskoppar. Jag har haft rådgivning kring menskoppar och sålt olika märken på webben sedan 2008, så jag har fått många förtroenden om kroppar och mensblödningar och en hel del annat som spelar in när vi ska hitta ett mensskydd som passar oss. Varje dag besvarar jag mellan femtio och hundra mail från folk som antingen är nyfiken på menskopp eller har köpt sin menskopp hos oss och behöver hjälp. Tack vare den här rådgivningen så får vi också ovärderlig kunskap om vad som funkar för folk och inte.

Vilken är den vanligaste frågan?

– Den vanligaste frågan innan vi köper menskopp är vilken som kan passa bäst. Eftersom jag själv och mina testare har provat de flesta menskoppar som kommit ut under de senaste 10 åren, så har vi bra koll på vad som händer i utbudet. Detta i kombination med rådgivning gör att vi har koll på vilka menskoppar som kan passa bra för olika förutsättningar. En del tillverkare säger att det finns en stor och en liten menskopp och att dessa två koppar ska passa alla – det är förstås en grov förenkling. Ingen menskopp passar alla.

– Den vanligaste frågan när vi har köpt menskopp är hur den ska placeras rätt. Eftersom alla kroppar ser olika ut, så är svaret att vi måste testa oss fram. Vi har flera info-sidor om det och har även gjort flera filmer som finns på vår Youtube-kanal för den som vill hitta mer info.

Vad håller ni på med just nu?
– För varje år ökar kunskapen om att menskoppar finns. I takt med det så ökar även intresset för att veta mer, så vi strävar efter att alltid finnas närvarande på t ex Facebook och Instagram för att kunna kommunicera med folk när frågor och diskussioner dyker upp i sociala medier och via vår webb.

– I vår kommunikation så undviker vi könat språk i text och bild och vill inte påtvinga någon en norm. Många som hittar till oss identifierar sig inte efter kön, och vi vill vara en plats där alla som menstruerar ska känna sig välkomna. Mensskyddsbranschen är redan överfylld av klichéer i både budskap och bilder, och dessvärre så följer de flesta andra menskoppsföretag samma linje. Vi försöker att vara alternativet som är fritt från rosa fluff, vita byxor, tomma leenden från perfekta fotomodeller, snirkliga blommor och fjärilar.

Vad ligger i pipeline?
– Under flera år så har vi jobbat på att designa och utveckla en svensktillverkad menskopp i ett genuint bra material. Förra året föll allt på plats och vi kunde starta produktionen i Sverige med ett svenskt material i en medicinsk kvalitet, som borde vara ett krav för menskoppar. Utvecklingen av vår egen menskopp fortsätter att vara ett spännande projekt för oss även i under det här året. Det kommer under 2016 att komma fler storlekar, så vi håller just nu på att testa olika varianter som ska kunna passa många med olika förutsättningar, blödningar och så vidare.